- 12 sierpnia 2021
- Posted by: lukasz
- Category: Bez kategorii

Chińczycy uznawani są za trudnych partnerów do negocjacji. Często ich towary mają wygórowane ceny, dlatego skuteczne negocjacje mogą przynieść znaczne korzyści dla kupującego. Jak zatem prowadzić rozmowy z tak trudnym partnerem handlowym?
Po pierwsze – rozmowa w cztery oczy
Negocjacje z Chińczykami ze względu na dość znaczną odległość są nieco utrudnione. Można oczywiście próbować swoich sił mailowo lub telefonicznie, jednak nic nie jest tak skuteczne jak rozmowa bezpośrednia. Tutaj warto nieco poznać kulturę narodu. Chińscy handlarze zaczynają rozmowę od ilości. To podstawowe kryterium wyjściowe do dalszej rozmowy. Im większa ilość danego towaru, tym większe szanse na niższą cenę.
Po drugie – cierpliwość
Trzeba zaznaczyć, że trudno o skuteczne negocjacje na pierwszym spotkaniu. Chińczycy wychodzą z założenia, że każdy towar znajdzie swojego klienta, dlatego trzeba dać im mocne podstawy do dalszych negocjacji. Czasem potrzeba kilku spotkań lub nawet zaproszenia do Polski. Warto poczynić takie kroki, gdyż pierwsza transakcja to przetarcie szlaku do udanej i owocnej współpracy.
Po trzecie – przewaga liczebna
Do rozmów przy stole zazwyczaj Chińczycy zasiadają w większym gronie. Takie psychologiczne podejście może mieć wpływ na dalszy przebieg negocjacji. Warto zatem udać się na miejsce z kimś zaufanym, by stworzyć odpowiednią atmosferę.
Po czwarte – nieco aktorskiego talentu
Nie warto zaczynać rozmowy z chińskim producentem od ceny. Nie reagować zbyt entuzjastycznie na niskie i atrakcyjne stawki oraz analogicznie – nie narzekać zbytnio na wygórowane ceny. Wystarczy nieco opanowania i aktorskiego talentu oraz odpowiednia mimika twarzy, by dać do zrozumienia, że to kwestia do przemyślenia.
Chiński naród to oczywiście odmienna kultura, dlatego należy mieć na uwadze odmienne zachowanie nawet podczas oficjalnego spotkania. Negocjacje z Chińczykami wymagają cierpliwości, a jeśli produkt ma być importowany na skalę masową, rozmowy powinny zakończyć się sukcesem.